Vine vara bine-mi pare, o să ne distrăm la soare! - Dr. Iren Alexoi

birthday-celebrate-decoration-1071878-1280x1920.jpg

Cu sezonul cald asociem relaxarea și vacanța, dar când ai un bebeluș în familie trebuie să fii cu mare grijă la alimentație și la hidratare dacă vrei ca familia să se bucure de sănătate deplină.

De ce?

Bebelușii, la temperaturi crescute și mai ales pe caniculă transpiră și pierd lichide mai mult decât adulții raportat la suprafața corporală și la greutate. Bebelușii nu au capacitatea de a controla urina, iar pierderile urinare sunt de 40-50% din volumul ingerat. Ei se deshidratează mai ușor. Dat fiind și vârsta mică, până la un an nu pot comunica întotdeauna dorința de a bea apă.

Ce avem de făcut?

Suntem atenți la cantitatea de lichide pe care o oferim bebelușului. Dacă este caniculă le putem oferi la intervale regulate cantităti mici de apă, sucuri de fructe sau ceaiuri neîndulcite.

Referitor la sucurile de fructe, se recomandă să nu se depășească o cantitate de 150-180 ml, să fie făcute acasă  și este important să se dilueze cu apă. Sucurile conțin o cantitate prea mare de fructoză, ceea ce poate suprasolicita funcția ficatului pentru că el este responsabil de metabolizarea fructozei și de asemenea poate fi o cauză de creștere în greutate.

Preferabil ar fi să îi învățăm cu smoothie-urile de fructe sau legume. Astfel se păstrează în mare parte toți nutrienții.

Bebelușului alăptat nu trebuie să i se suplimenteze aportul de lichide, doar că trebuie alăptat la cerere în această perioadă. Pentru cei care au început diversificarea apa este adusă în organism și prin alimente.

Este vară, așa că putem beneficia de bogăția de fructe și legume mai ales cele cu conținut mare de apă, de exemplu dovlecelul, spanacul, ardeii, morcovii care au un conținut de 85-90% apă sau de fructele de sezon: caise, piersici, pepene roșu, mere care sunt preferate de bebeluși.

Fructele și legumele pot fi servite crude sau sub formă de pireuri sau smoothie-uri. Pentru cei care au început diversificarea adăugăm în apă și un pic de suc de fructe pentru un gust bun și pentru că ne ajută să înlocuim o parte din mineralele pierdute prin transpirație.

În această perioadă recomand mâncăruri ușoare gătite fără mult ulei și grăsime, fapt care ar îngreuna digestia bebelușului. Nu recomand dulciurile concentrate, rafinate sau mâncărurile fast-food care sunt bogate în sare, grăsimi și zaharuri  și au nevoie de mai multă apă pentru metabolizare și pentru a fi eliminate din  organism.

Recomandarea mea în schimb este pentru ciorbe și supe, supe-creme simple din legume de sezon, pireurile de legume, carnea slabă de pui și lactatele cu conținut mic de grăsime: iaurt, chefir, sana sau brânzică proaspătă.

Dacă vorbim de alimente, canicula este factorul propice pentru toxinfecțiile alimentare și indigestii, germenii se dezvoltă la caldură, de exemplu salmonella si escherichia colli, iar alimentele fermentează sau iși schimbă compoziția chimică. Bebelușii au sistemul digestiv în formare, ei sunt foarte sensibili la alimente neadecvate.

Sfaturi pentru părinți și bunici: atenție de unde cumpărați alimentele, mai ales dacă stau mult în soare și căldură, brânzeturile, produsele din carne sau chiar produsele apicole. Evitați să cumpărați  de pe marginea drumului chiar dacă producătorii le etichetează ca fiind produse bio.

Evitați să dați bebelușului alimente care nu sunt preparate complet termic. Carnea așa-numită”în sânge”sau laptele proaspăt de la animale nefiert sau nepasteurizat. Părinți, fiți atenți la ouă, la termenul de garanție și sursă si evitați preparatele care conțin  ouă și nu sunt pregătite de dumneavoastră în siguranță în casă.

Reguli minime de igienă: spălați copiii pe mâini și spălați-vă și dumneavoastră  când gătiți. Spălați fructele și legumele cu o soluție simplă de apă si bicarbonat, o lingură de bicarbonat la un litru de apă. Te scapă în mare parte de toxine și pesticide. Legumele si fructele puteti să le serviți  proaspete sau să le țineți la rece ca să nu fermenteze.

In concediu alegem „răul cel mai mic”. Daca nu avem o sursă sigură de alimente pentru bebeluș mai bine luăm cu noi mâncarea la borcănel. Tehnologia modernă ne ajută să folosim robotii de bucatarie, blandere, fierbătoare pe care le putem lua cu noi. Iar un supermarket sau o piață se găsește undeva în drumul nostru ca să putem cumpăra fructe și legume pe care să le gătim în siguranță.

Toxinfecția, deshidratarea și indigestia sunt mult mai periculoase pentru bebeluși decât un bagaj în plus.

În concluzie, pe caniculă oferiți bebelusului apă sau lichide la intervale regulate, preferați sucul de fructe diluat sau smoothie-uri în locul sucului din comerț. Mâncărurile pregătite din legume de sezon bogate în apă sunt delicioase și  puteți găti din ele supe sau ciorbe fără adausuri de grăsimi în exces. Adăugați în apă suc de fructe pentru a completa necesarul de minerale pierdut prin transpirație. Atenție maximă la igiena alimentelor si la modul lor de conservare!

Să fiți sănătoși!

Cu drag vă sfătuiește,

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *