Alimentația copiilor - Dr. Iren Alexoi

octombrie 31, 2018postat de Dr. Iren Alexoi0
DSC_0971-1024x683.jpg

Creşterea este caracteristica principală a perioadei copilăriei şi un indicator sensibil al statusului nutriţional. Pentru a preveni obezitatea și problemele de sănătate este necesar,  ca un copil să beneficieze de o alimentație echilibrată încă din primul an de viață!

Consecinţele creşterii asupra stării de sănătate:

  • greutate mică la naştere: risc crescut de boli cardiovasculare și DZ tip 2 la adult;
  • creştere accelerată în prima perioadă: risc crescut de obezitate şi DZ tip 2 la vârsta adultă.

La vârsta școlărelului se respectă un program regulat de mese cu 3 mese principale si 2 gustări (prima gustare între mic dejun și prânz, iar a doua între prânz și cină). Un program regulat de odihnă încadrat între 10-11h de somn, cu precizia că între orele 22:00-00:00 creierul se odihnește cel mai bine.

Activitatea fizică şi antrenamentul fizic joacă și ele un rol important  în procesul de creştere a copiilor și constă în 60 minute/zi și cu o activitate fizică moderată sau  chiar intensă.

Efectul activităţii fizice:

  • Scăderea ţesutului adipos;
  • Creșterea masei neadipoase (băieţi);
  • Creșterea mineralizării scheletului;
  • Creșterea densităţii osoase;
  • Creșterea masei osoase;
  • Crește forţa şi rezistenţa musculară;
  • Creșterea stimei de sine;
  • Scăderea anxietăţii şi depresiei.

Lipsa activității fizice şi a antrenamentului fizic la copil – factori de risc pentru:

  • Obezitate infantilă;
  • ATS la copii;
  • Boli cronice şi deces prematur la adulţi.

 

Alimentația copiilor constă în:

SURSE PROTEICE:

Proteinele animale = complete sau de calitate înaltă.

  • Carne;
  • Peşte;
  • Ouă;
  • Lapte;
  • Brânză;
  • Iaurt.

SURSE LIPIDICE:

  • Oleaginoase (nuci, migdale).

SURSE GLUCIDICE:

  • Legume de sezon;
  • Leguminoase;
  • Fructe de sezon;
  • Sucuri naturale din legume și fructe;
  • Pâine integrală;
  • Paste făinoase;
  • Cereale integrale nerafinate;
  • Orez;
  • Cartofi (cu excepția celor prăjiți);
  • Dulciuri în cantitate mică.

Aportul hidric, joacă un rol foarte important în alimentația celor mici, 1-1,5 ml/kcal/zi. Evitați să oferiți copiilor sucuri carbogazoase sau orice timp de suc de pe rafturile magazinelor, acestea conțin o cantitate foarte mare de zahăr și accelerează creșterea în greutate.

Secretul pentru ca cei mici să accepte mâncarea sănătoasă este JOACA CU ALIMENTELE. Evitați alimentele nesănătoase precum: mezelurile, brânza topită, cașcavalul, care conțin multă sare, sunt foarte procesate și cancerigene. Preparați sandwich-uri haioase împreună cu cei mici ( fețe de iepuraș, șoricel sau orice alte animăluțe ).

Idei pentru pachețelul de la școală:

  • Preparați ALMETE acasa cu brânză proaspată de vaci pisată cu un iaurt dietetic și mărar sau orice altă verdeață + castravete + roșie;
  • Piept de pui la grătar + roșie +brânzică proaspătă (evitați brânzeturile topite );
  • Pateu făcut acasă (Pasați în blender urmatoarele ingrediente: 1 cană ciuperci fierte, 1 căpătână de usturoi, pătrunjel, sare, piper) sau (Pasați în blender urmatoarele ingrediente: 1 cană de nuci înmuiate peste noapte, 1 legatură de leurdă, 2-3 roșii uscate la soare, ulei de măsline, sare, piper) + castravete + brânzică proaspată;
  • Iaurt de băut cu 5 biscuiți cu tărâțe;
  • 1 banană cu 5 biscuiți cu tărâțe;
  • 1 -2 fructe!!!
  • Sticluța doar cu apă plată!!!

 

 

Sunt Bianca Bîrceanu și sunt nutriționist dietetician în cadrul Cabinetului Dr. Iren Alexoi.
 Pasiunea mea pentru nutriţie ȋmi defineşte ȋntreaga viată!
Am participat la cursuri, proiecte și conferințe despre ce înseamnă o alimentație sănătoasă, despre importanța sportului în viața noastră și mai ales despre cum trebuie să gătim ca să rămânem sănătoși.
Am susținut proiectul “Zâmbete pentru Imunitate al Asociației Române a Pacienților cu Imunodeficiențe Primare” participând la Timotion, iar partea cea mai frumoasă a experiențelor mele de până acum a fost sa predau Nutriția în şcoli, atât în Timișoara cât și în Hunedoara, să gătesc cu cei mici deserturi sănătoase și să îi învăt cât de importantă este alimentația și sportul în viața unui om.

Programări: 0722 496 036
Str. Sf. Apostoli Petru și Pavel nr.1, et.1, cabinet B3A

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *